De wielen van de bus gaan rond en rond

loading map - please wait...

11 Augustus: 60.724510, -135.052610
12 Augustus: 60.382430, -133.778640
13 Augustus: 59.412650, -126.098050
14 Augustus: 58.811910, -122.718000
15 Augustus: 55.737960, -120.220580
16 Augustus: 53.318470, -117.717060

Na alle prachtige natuur in Alaska en het noorden van Canada en een maand heel ver weg van alles, was het nu tijd om weer richting de meer bewoonde wereld in het zuiden te gaan. Daarvoor moesten we echt héél ver rijden… Zoals jullie gemerkt hebben, zijn we mensen van veel woorden en veel foto’s. Deze blog bevat weinig van beide 😋

Zondag 11 augustus

Vandaag reden we naar de stad Whitehorse, waar we bij het diner hip deden en pho aten. Vietnamese soep met noedels voor hipsters. We zijn blijkbaar niet hipster genoeg om het lekker te vinden 🤓

Bij de slaapplek zagen we twee vossen met elkaar spelen, gewoon midden in de stad!

Maandag 12 augustus

Vandaag namen we even pauze van het rijden. Lekker naar huis bellen, een keer zwichten voor veel te dure échte kaas en naar het zwembad (voor de douches, maar we hebben ons stiekem ook wel vermaakt met de tarzanslinger en de vlotten).

Onze slaapplek was een samenvatting van Canada: tussen de bomen met uitzicht op een meer en bergen.

Dinsdag 13 augustus

Tijdens de aanleg van de Alaska Highway (1942) nagelde een soldaat met heimwee een plaatsnaambordje van zijn woonplaats aan een wegwijzer. Dat is daarna helemaal uit de klauwen geëscaleerd, want nu hangen er zo’n 80.000 bordjes 😲. Iedereen die langs komt, mag zijn nummerbord, plaatsnaambord, of iets anders leuks achterlaten in het Sign Post Forest.

Bij de bouwmarkt kochten we een plankje hout (hun meest verkochte item) en bij het visitor centre leenden we verf en stiften. En toen maar lekker knutselen 😁. Ik vond ons bordje zo leuk geworden dat ik ‘em eigenlijk wilde meenemen voor thuis, maar dat is natuurlijk niet het punt hiervan. We zochten dus een mooi plekje (lees: een plekje waar nog niks aan getimmerd was…), waar Allard onze bijdrage in schroefde. Ben benieuwd of we hier ooit nog terugkomen, en of we ons bordje dan nog kunnen vinden!

We maakten vandaag weer heel wat kilometers. Onderweg zagen we vier zwarte beren (waaronder een baby 😍) en konden we ook bizons aan ons lijstje met gespot wildlife toevoegen!

Na deze lange dag konden we lekker relaxen in de Liard River Hot Springs. Het was supermooi: er is wel een soort resort-achtig-ding van gemaakt, maar de oevers van de rivier zijn intact gelaten waardoor je toch midden in de natuur bent. Het was met meer dan 40°C ook wel echt HOT. Het was helaas te donker om een foto te maken. Ja, je leest het goed, we zijn weer in gebied / tijd van het jaar dat het donker wordt! Niet helemaal, maar je kan in ieder geval niet meer midden in de nacht buiten een boek lezen zonder lamp.

Woensdag 14 augustus

Tussen al het rijden door even actief gedaan met een mooie wandeling in Baba Canyon. Daarbij moesten we een aantal keer van steen naar steen springen om de rivier over te steken. We liepen (en reden) langs hele hoge bergen vandaag, hallo Rocky Mountains! En hallo inwoners van de Rocky Mountains: caribous, herten en berggeiten 🐐

Aan het eind van de dag zochten we wifi op om Netflix te downloaden (zeer belangrijk), maar ook om van alles uit te zoeken. In de vorige blog schreef ik al: het eind van onze reis is bijna in zicht… of toch niet? Een paar weken geleden besloten we dat we eigenlijk nog lang niet klaar waren met reizen, we willen nog niet naar huis! Maar ons verblijf nu verlengen is om verschillende redenen geen optie. Daarom wilden we de bus in Canada laten staan en volgend jaar verder gaan waar we gebleven zijn! Toen we helemaal aan dat idee gewend waren, kwamen we erachter dat dat dus helemaal niet mag (bureaucratisch gedoe van de Amerikanen die denken dat ze de baas van de wereld zijn, daar komt het op neer 😋). De conclusie van al ons uitzoekwerk is: de bus moet écht terug naar Nederland ☹️. Dus moet ‘ie volgend jaar weer op de boot terug naar Canada. Wat een geldverspilling, maar het is niet anders… We moeten maar heel hard gaan werken als we terug zijn, haha!

Sporten helpt goed tegen nadenken, dus we zijn even naar de klimhal gegaan. We waren wel snel uitgeklommen, we zijn een beetje slapjanussen geworden. Thuis maar lekker verder oefenen! Daarna nog even een duik in het zwembad genomen.

Donderdag 15 augustus

’s Ochtends boekten we de boot voor onze bus en voor onszelf een vliegticket en een hotel. Fijn, dat is geregeld, hoeven we er ook niet meer over na te denken!

Verder was dit een dag in de categorie ‘saai’. Regen, regen, regen, dus wat dat betreft was het fijn dat we heel de dag moesten rijden. We kregen er wel trek in warme chocomel van. Toen we dat bestelden, was de vraag: ‘welke smaak?’ Of we even wilden kiezen uit 67 smaken chocolademelk 😧

Vrij plotseling werd de weg breder (woow, vier banen!) en werd het drukker. Hee, de bewoonde wereld! Even wennen hoor… Aan het eind van de dag bereikten we het eind van de Alaska Highway in Dawson City. Alle 1500 kilometer gereden, woehoe! Ook hier bestaat een diploma voor 🤣. Om het te vieren gingen we uit eten. Alweer een hamburger / pizza in een restaurant met tien tv’s. Wat dat betreft missen we Nederland wel…

Vrijdag 16 augustus

Ik kan er lang en kort over zijn, maar we beleefden vandaag echt helemaal niks. Dus ik ben er maar kort over. (Oh ja, één ding, we reden Alberta in en daarmee een nieuwe tijdzone.)

Een kort blogje deze keer, maar de volgende komt er alweer aan, dus don’t worry. Daarin rijden we ook veel, maar zien we ook weer hele mooie natuur! Het vele rijden moeten we de rest van de reis volhouden – omdat de bus dus toch naar Nederland moet en daarvoor toch helemaal naar de haven in het oosten van Canada. Soms vervelend en saai, maar we maken er wel wat van 😀. En als je niet rijdt, kom je ook nergens.

11 Replies to “De wielen van de bus gaan rond en rond

1. Och, wat maken jullie toch een geweldige reis. Ik heb met heel veel plezier meegelezen. Wat jammer dat de bus terug moet. Jos en ik hadden stiekem al een klein plannetje gemaakt …..🤣🤣.
    Blijf genieten en take care! xx

2. 67 smaken chocolademelk.? Doe maar puur is zeker te simpel gedacht.
    Die plaats met al die bordjes is leuk!

1. Ja ik had idd gewoon puur moeten nemen… Is al lekker genoeg en met het smaakje dat ik had was het helemaal niet lekker (had met chilipeper….) Maarja als je uit zoveel smaken kan kiezen kies je natuurlijk niet de gewone (alhoewel, jij waarschijnlijk wel haha)

3. Sluit mij helemaal aan bij Bob. Schitterend het bordje dat jullie daar achter laten. In ieder geval hebben jullie met de foto’s daarvan één van jullie vele mooie herinneringen. Enne ik verheug me er op jullie over twee weken weer te zien en te ontvangen met heerlijke pistoletjes met kaas.

4. Leuk dat jullie in Dawson waren en in dat borden pard. Die van ons hangt daar ook ergens. Maar dat is minstens 15 jaar geleden. Zoals je ziet werkt mijn computer weer. Het is oud.Dus jullie komen naar Ottawa en komende zaterdag al. Rob komt dan ook naar Ottawa. Is het mogelijk dat jullie hier s avonds. eten Jennifer en fam komt dan ook.. Kijk er naar uit! Jettie