Op een overbevolkt ei-hei-land

loading map - please wait...

28 & 29 Juni: 49.675040, -124.979460
30 Juni: 49.295860, -125.285250
1 Juli: 49.061050, -125.673830
2 Juli: 49.354580, -124.446930
3 Juli: 50.177140, -126.445860
4 Juli: 50.725510, -127.491870

Zijn alle dagen fijn! We voelden er ons blij want: Allard zag mooie dingen onder water, de bus werd gerepareerd, we bezochten heel veel mooie parken op Vancouver Island, vierden Canada Day en sliepen op mooie plekken. En het was ook nog lekker weer. Ze hebben hier alleen geen kokosnoten, maar dat mag de pret niet drukken.

Donderdag 27 juni

Vandaag was het dan zover: de eerste duikles (voor mij dan; Allard deed wel mee maar kreeg geen les, omdat hij in Australië alles al geleerd heeft). Ik slaagde voor de theorietest dus mocht door met de praktijk 💪🏻. Nadat we ons in het drysuit hesen, kreeg ik uitgelegd waar alle slangetjes, knopjes en dingetjes voor waren. En daarna het zwembad in!

Drie uur lang deden we allemaal oefeningen. Eerst maar eens rustig ademhalen, daarna dingen als je duikbril vol laten lopen en weer leeg blazen via je neus (en vervolgens NIET inademen via je neus, want dan verslik je je, kwam ik meerdere keren achter 😜), rustig naar de bodem van het zwembad afdalen en weer omhoog gaan, het ademhalingsding van je buddy gebruiken als die van jou het niet meer doet, enz. Van de oefening ‘ik draai nu je luchttank dicht’ was ik niet zo’n fan 🤨.

Vrijdag 28 juni

Dag 2 van de duikcursus! Of nee, toch niet. Ik had gisteravond besloten dat ik écht niet wilde, want ik vond het allemaal veel te eng. Toen ik op de bodem van het drie meter diepe zwembad lag, raakte ik al bijna in paniek. Het idee van 18 meter water boven me kon ik echt niet aan… Helaas, maar ik heb het geprobeerd. En ik weet in ieder geval hoe het in theorie moet, dus ik ben er weer wat wijzer van geworden 😜

In plaats daarvan gingen we naar de garage… waar de bus EINDELIJK gerepareerd werd!!! Zo fijn 😊 Wij konden in de tussentijd nergens heen, behalve naar het koffietentje een paar meter verderop. Dus weer heel veel gelezen vandaag.

Aan het eind van de dag zijn we, om toch nog wat beweging te krijgen, naar een Provincial Park vlakbij gereden om even door het bos en langs een watervalletje te wandelen. Daarna wilden we naar de bioscoop, maar de film was uitverkocht! Dus maar popcorn gehaald en een Netflixavond in de bus gehouden 😋

Zaterdag 29 juni

Allard ging vandaag wel duiken! Hij had nog nooit in drysuit gedoken, dus dat was een goed excuus om toch het water in te gaan met de instructeur. Ze hebben twee duiken gemaakt en… het was heel mooi. Hij heeft gezien: een schattige kleine octopus, een hele grote octopus, oranje, grijze, paarse en rode zeesterren, krabben (waaronder een gigantische), schelpen, vissen, zeeslakken, zeecitroenen en zeekomkommers. Wow! Toen werd ik toch wel een beetje jaloers… Maar supercool voor Allard dat hij het heeft kunnen zien 😄

’s Avonds hadden we meer succes bij de bioscoop en keken we Toy Story 4 in hele luxe stoelen 😁

Zondag 30 juni

Joepie, eindelijk weer onderweg! Via allemaal Provincial Parks reden we richting het westen van Vancouver Island.

Bij Englishman Falls zagen we… euh ja een waterval. Een hele gekke, tussen twee rotsen en een beetje scheef. Goede omschrijving, toch? Ook kon je hier zwemmen, maar wij zijn niet van die bikkels als de Canadezen, want we vonden het toch iets te koud 🥶

Onderweg naar Stamp River kwamen we langs een Nederlandse importwinkel. Ze hadden natuurlijk dropjes, ontbijtkoek, atjar, kroepoek, gestampte muisjes, appelmoes, zuurkool, Tony’s Chocolony, Haagse Hopjes, Calvé pindakaas, en nog veel meer. En het enige dat we af en toe echt missen: hagelslag, joepie! 🤤 En échte kaas, maar $30 voor een blok Goudse vonden we toch iets te veel…

In de Stamp River zwemmen elke zomer zalmen stroomopwaarts om zich voort te planten. Omdat er nogal een heftige waterval is, is er hier een ‘trap’ gemaakt. Daarop staat een webcam, waardoor we de zalmen konden zien zwemmen 😄. Ook kon je met een beetje geduld grote scholen zalmen in de rivier zien. Af en toe sprongen er een paar uit het water!

De laatste stop van vandaag was een meer waar we lekker hebben gezwommen. Wat fijn om weer lekker rond te kunnen sjezen!

Maandag 1 juli

Vandaag was het Canada Day, de nationale feestdag! Ik vroeg aan iemand wat ze nou eigenlijk vierden, en ze zei ‘euh, dat ons land gesticht werd, ofzo?’. Ok, duidelijk! 😅 Ach, ze deelden gratis taart uit, dus wij vonden het allang prima.

We zijn verder gereden naar Tofino, waar we lunchten met poutine. In de vorige blog schreef ik daar al over: patat met van alles eroverheen. We hadden nu de original, namelijk met jus en ondefinieerbare stukjes kaas 🧐. Hmm, dat kan beter.

Tofino is een klein dorpje waar echt niks te doen is, behalve surfen. Dus het halve dorp bestaat uit surfwinkels (de andere helft: whale watching tours). Maar vanwege Canada Day was er vandaag een skateboardwedstrijd, waar we heel lang naar hebben gekeken. Super cool en spectaculair! Er waren verschillende categorieën, waaronder ‘doe zo veel mogelijk leuke trucjes’ en ‘de eerste die over dit hek springt wint een handdoek’.

We wilden er ook wel een biertje bij drinken. Maar dat mocht alleen op het omheinde basketbalveld, nadat we twee stuks ID-bewijzen lieten zien! Zo bizar, een nationale feestdag, superveel mensen op straat, en niemand drinkt bier. Zie je het al voor je dat je bij Koningsdag alleen achter een hekje mag drinken? 😂

Dinsdag 2 juli

Het eerste National Park van Canada: Pacific Rim! Op het eerste gezicht gewoon een strand, maar ze hebben hier zandduinen en dat komt maar heel weinig voor aan de westkust van Noord-Amerika. Zelf waren we waarschijnlijk heel snel uitgekeken, maar we konden met een guided walk van een ranger mee. Dat was heel erg leuk! Hij vertelde van alles over de planten die er groeien en hoe die zich aanpassen aan de omgeving, en hoe ze proberen de duinen te behouden. (Het opwaaiende zand wordt namelijk tegengehouden door een grassoort die daar helemaal niet hoort te groeien.)

We keken even rond in het kleine dorpje Ucluelet en maakten nog een korte wandeling door een moerasgebied tussen het strand en het regenwoud. Er stond aan het begin van de trail aangegeven dat er vleesetende planten te zien waren, maar vervolgens stond nergens waar we die dan konden vinden. Gelukkig was deze plant, de Kleine Zonnedauw, één van de tien planten die ik kan identificeren en vond ik ‘em ook nog. Wat een bioloog ben ik toch 🤓

We reden weer terug naar de oostkust van het eiland, naar een slaapplek met één van de mooiste uitzichten tot nu toe: over de zee, met heel veel eilandjes, en alles kleurde oranje door de ondergaande zon 😍

Woensdag 3 juli

Vandaag gingen we op avontuur in twee grotten. Het was wel een kort avontuur, want zonder gids mochten we niet zo ver. (En met gids moest je door allemaal kleine gangetjes kruipen, wat ik – net als 18 meter water boven me – niet zo leuk vind. Tot zo ver deze aflevering van ‘De fobieën van Maaike’.) Er was geen pad en geen verlichting aangelegd dus moesten we klimmen en onze eigen zaklamp vasthouden 😎.

Verder reden we een flink stuk naar het noorden, wandelden we nog even langs een strand en sliepen we alweer op een supermooie plek aan een meer.

Donderdag 4 juli

We hebben lekker uitgeslapen, een frisse ochtendduik genomen, en heel lang gelezen en geluierd op ons mooie plekje aan het meer. Aan het eind van de dag moesten we helaas weg om nog een stuk te rijden naar vlakbij de veerboot. Daar moeten we morgenochtend namelijk om 05:30 klaarstaan 😩. We bleven nog wel even in het thema ‘slaapplekken met mooi uitzicht’.

Terwijl ik dit schrijf, zitten we al dertien uur op de veerboot 😲. Nog drie uur te gaan… en dan zijn we al een flink eind op weg naar het hoge noorden. Waar de goudkoorts heerste, de beren nog wild zijn, de natuur ongerept is en de locals op hondensleden rijden, zelfs in de zomer (volgens Allard 😐. We shall see…). We hebben heel veel zin in dit deel van onze reis!

8 Replies to “Op een overbevolkt ei-hei-land

1. Weer zo’n mooie blog. En wat genieten jullie weer van jullie avontuur. Knap hoe jullie met de “beperkte” leefruimte die jullie toch hebben weten om te gaan. Wij zitten nu in een piepklein huisje in in Hosingen en moeten er wel aan wennen dat ik zelfs mijn buikje in moet houden om in bed te kunnen kruipen. En straks gaan wij ook op avontuur. Wandelen in de “Teufelslucht” in Ernzen net over de grens in Duitsland. Groetjes en tot horens.

2. Wij vinden het écht te gek wat jullie allemaal ondernemen.
    Het lezen van jullie belevenissen geeft ons het gevoel dat jullie ontzettend veel mooie herinneringen mee naar huis nemen.
    Maar zover is t nog niet dus…… geniet nog fijn verder!!!!

3. Hi there. Heb net jullie laatste bloc gelezen. Dus jullie zijn van plan om naar Dawson te gaan Goed zo. Jullie zullen geen spijt hebben. Ja ze rijden de dog sleds ook in de zomer maar dat is alleen voor training van de honden. In de winter is het wat anders. Hebben jullie in Prince Rupert een tocht gemaakt naar de grizzlies? Hope so!. In Kitwanga gaat Hwy 37 af naar het N. 37A brengt jullie naar een glazier waar je de lagen ijs kan zien. De rest van de weg heb ik al beschreven. De terug weg is weer naar White horse, maar nu kan je op de Alaska Hwy blijven tot Grand Prairie. Daar ga je van de Hwy af en neem je No.40 naar Grande Cache en dat brengt je naar Jasper. Veel plezier nog en goed weer. Jettie.

1. Leuk dat u meeleest en bedankt voor alle tips! We zijn nu in Alaska en gaan weer maar Canada bij Dawson City inderdaad. Bij prince Rupert geen grizzlies gezien, maar in Denali wel! We zijn de hele Hwy 37 en 37a afgeweest en hebben de gletsjer gezien. Heeeeeel erg mooi en bijzonder! Ook zijn we door Whitehorse gekomen en naar de SS Klondike geweest. Vanaf Dawson gaan we naar beneden naar de Alaska en liard highways en dan naar het zuiden richting Banff en Jasper.

4. Wat een belevenissen gewoon jaloersmakend.
    Lekker blijven genieten dit nemen jullie de rest van de leven mee.

5. weer een mooi ver haal ben wel heel nieuwsgierig naar het volgende over alaska en de noordpool.